Web Analytics

לייצב את הקרקע

12 בינואר 2022

רעידת האדמה הזו נמשכת כבר שנתיים. ובשנתיים האלה, אני לא יודעת מה איתכם- אני ואחרים בסביבתי מתקשים לשגשג. חלקנו יותר במצב הישרדותי וחלקנו פחות, חלקנו אפילו נהנים מההאטה של החיים, חלקנו איבדנו חברים ומשפחה שנפטרו במגיפה. המשותף לכולנו הוא שאנחנו מתקשים לשגשג. מתקשים להסתכל קדימה, לתכנן הלאה, לפתח את הקריירה, לשפץ את הבית. במובנים רבים, החיים נעצרו.

וזה הגיוני.

ברפואה הסינית, כדי ששינוי יוכל לקרות, נדרשת קרקע יציבה. ככל שהבסיס איתן, ככה אנחנו יכולים לעשות שינויים ולפרוץ קדימה בלי לעוף וללכת לאיבוד. האדמה נמצאת במרכז מעגל חמשת האלמנטים, ובמרכז הגוף: מערכת העיכול.

  • ​ נקודה למחשבה: מחלת ים היא בחילות שקורות כשאנחנו עוזבים את האדמה.

הרהרתי השבוע בכל אלו, כשאל הקליניקה נכנסה (עוד) מטופלת עם בעיות עיכול. לאחרונה אני מבחינה בהחמרה של ממש בקרוהן, קוליטיס, מעי רגיש, גסטריטיס וגם בסתם בעיות עיכול שעוד לא ניתנה להן האבחנה. צרבות ובחילות, תיאבון מוגבר וחוסר תיאבון, שלשולים ועצירות.

זה לא מפתיע. הכניסה והיציאה מבידודים, מעבודות, מדירות, מכניסה בלאגן לחיינו, והבלאגן מתבטא גם בגוף.

דיברתי עם המטופלת על התזונה שלה. על אף שלמדתי תזונה בראייה סינית ומערבית, אני נמנעת מלתת תפריט של ממש, היות שאין לי הסמכה לזה. אני כן נותנת דגשים והמלצות, כי לפעמים ברור לי שלהוסיף מאכל מסויים לתפריט או לגרוע אחד אחר יכולים להיטיב משמעותית עם המטופלים.

הדבר הכי חשוב שאמרתי לה, ואותו אני רוצה לומר גם לכם, הוא: אכלו מסודר. בתקופה כזו זה נכון לכולם, ובכל תקופה זה נכון למטופלים עם מערכת עיכול חלשה: יותר חשוב ממה תאכלו זה כמה ומתי תאכלו. האדמה שלכם, או מערכת העיכול אם תרצו, אוהבת יציבות. לא משנה אם תחליטו לאכול כל יום ארוחה אחת בלבד או שש ארוחות קטנות (אני מאסכולת לאכול כל 3 שעות, זה מה שעובד אישית עבורי), העיקר שתתמידו בזה. תאכלו פחות או יותר באותן שעות, אכלו כמות סבירה. מותר ואף רצוי לגוון את הארוחות, אך אל תשתגעו- אל תאכלו פתאום מחר שמונה מאכלים חדשים שלא אכלתם מעולם.

אכלו על צלחת, בישיבה, לא על הדרך. לא בנהיגה, לא במטבח, לא בשיחת זום.

ברמה הפיזיולוגית, הגוף לומד לצפות לארוחה כשהיא מגיעה בשעה הקבועה שלה. הקיבה מפרישה מיצי עיכול, הלבלב מפריש אנזימים. העיכול משתפר לאין שיעור כשהוא בשעות קבועות. אני לא אתפלא אם תרדו מעט במשקל בחודשים הראשונים לניסוי הזה, אפילו אם תאכלו בדיוק את אותם הדברים. זאת בנוסף להיעלמותן של הצרבות, העצירויות, כאבי הבטן, הנפיחות.

הרעב והשובע מווסתים את עצמם עם הזמן לשעות הללו.

היציבות גם מקלה על ההתארגנות. כשאני יודעת שאני אוכלת בשעה 13:00, אני פשוט לא אקבע פגישות בשעה הזו. כשאני אוכלת כל יום בשעה אחרת, או מדלגת על ארוחות, לעתים היומן מתמלא ואני מגיעה מורעבת לתשע בערב.

אם תנסו את זה, אשמח לשמוע איך הלך. אני נמצאת בhemed@tov-health.com.

ועד אז,

בריאות לכולם.


לכל הפוסטים בבלוג >>>